GMC deloren                                       

delorean historie

 

Import Af: Audi - BMW - Ford - VW - Veteran - Specialbiler m.f..Også indimellem Udstyr.

 

DeLorean DMC-12

 

Dørene og det ubehandlede karrosseri i børstet rustfrit stål 

kender de fleste fra hitfilmen Back To The Future 

med Michael J. Fox. Nordirerne må have været pavestolte, 

da Hollywood besluttede, at DMC-12 skulle spille den 

tekniske hovedrolle i fremtidsfilmen.

 

Udviklingen af DMC-12 blev primært udført af

Lotus, som genbrugte mange dele fra egne modeller.

Blandt andet var hele affjedringen og rammen taget direkte fra Lotus Elan. Også det udvendige bar præg af forbindelsen til Lotus, 

idet bilens designer, italieneren Giugiaro har ladet Deloreans streger overføre til den senere Lotus Esprit. 

Bilen blev også konstrueret i stil med de øvrige Lotus modeller nemlig i glasfiber. 

Men på Deloreans blev det beklædt med rustfrit stål hvilket medførte, at bilens egenvægt blev væsentlig forøget.

Inspirationen til dørene var hentet fra Mercedes´s 300 SL også en rigtig klassiker, i øvrigt den første bil som blev 

lavet med "Mågevinger" som dørene kaldtes. De særlige døre gør, at det kun er nødvendig med 300 mm ved siden af bilen for at åbne dørene helt op. Da bilen blev produceret med det amerikanske marked for øje, er Deloren født med katalysator.

 

Teknikken hentede Lotus hos Volvo og Renault. Motoren er en Volvo B28, som i denne sportsversion bærer navnet PRV6.

Gearkassen kom fra Renault sportsvogn Alpine. Selv om bilens karrosseri lægger op til en centerplaceret motor, 

så blev motoren monteret bag bagakslen på langs med gearkassen foran.

Den lidt uheldige konstruktion lagde hele 65% af egenvægten på bagakslen, hvorfor DMC-12 ikke har de bedste køreegenskaber.

 

Hvad kun de færreste ved er at den er samlet i Dunmurry ved Belfast i Nordirland.

 

Nyd billederne, bilen er rent faktisk til salg i England - Det er ren liebhaveri....

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Deloren havde en kort levetid den blev kun produceret fra 1981 til 1983 og kun 8583 stk. De fordeler sig således i 1981: 6539 stk.  1982: 1126 stk.   1983: 918 stk.

Ud af dem som blev produceret er 3 stk. virkelig specielle og samler objekter, de er nemlig belagt med 24 karat guld plade og ikke som de andre med stainless steel plade. Hvis de handles kan prisen let løbe op i 200.000 dollars.

Man siger i øvrigt at der i løbet af de 3 år bilen blev lavet ikke er to som er ens!! Der blev lavet 8583 forskellige modeller af DeLorean, hver bil blev håndbygget og man rettede hele tiden på bilen, da hovedparten af bilerne findes i USA, der menes at ca. 6000 stadig findes i USA og et par hundrede i Europa. Så har man derover et godt overblik over ændringer og detaljer. Vi vender tilbage med mere info omkring dette emne!

Tekniske data er:  6 cylindres V-motor på 2849 ccm med Bosch K jetronic fuel-injection, 2 overliggende knastaksler - 130 hk - kunne fås med automatgearkasse eller 5 trins manuel.